Gusti Roman

New Media Manager

Augustin Roman

20 Decembrie 2012, 09:05 • Vezi toate opiniile lui Augustin Roman

Cum se vede 2013 in industria Comunicare & Media: miza pe digital, convergenta TV - online, mobile ...

Sub titlul Outlook 2013, revista Wall-Street.ro editata de Internet Corp ,gazduieste opinii foarte interesante ale unor oameni importanti din fiecare ramura a industriei pentru anul 2013. Voi gazdui mai jos cateva dintre punctele de vedere ale oamenilor din Comunicare & Media

Mihaela Nicola, CEO The Grup: "Suntem prudenti in a configura planuri de business pentru 2013 si, realist, anticipam ca industria de comunicare se va mentine la nivelul lui 2012 (400-450 mil de euro).

"Cautare" este cuvintul care va caracteriza domeniul in 2013. Cautarea de canale, de forme, de continut relevant, de oportunitati. Cautarea fondului pe care sa construim forme noi. Cautarea noului tip de rol pentru agentiile specializate, pentru cei care n-au inteles deja ca specializarile traditionale vor disparea: nu mai exista publicitate, PR sau online ...toate s-au transformat in comunicare"

Manuela Necula (foto), CEO Ogilvy Romania, crede ca piata de Comunicare va avea un usor recul, de 4% in 2013: "Dincolo de cifre insa, piata trece prin modificari structurale. Schimbarea comportamentului consumatorilor, ca urmare a prezentei tot mai puternice a mediului digital in vietile acestora, face ca interactiunea lor cu brandurile sa ia forme noi, iar adaptarea la acestea este cruciala. In privinta pietei media, in 2013 vom asista probabil la o scadere cuprinsa intre 3-5 %, singurul mediu care va creste fiind cel digital".

Veronica Savanciuc, CEO Lowe: "Cele mai importante 3 tendinte care vor caracteriza piata locala de comunicarein 2013 sunt: cresterea digitalului, in general, atit pe segmentul serviciilor de media, cat si al celor de creatie si PR, ascensiunea serviciilor de mobile marketing si convergenta TV-digital atit din perspectiva consumatorului, cit si a pietei de publicitate"

Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi & Saatchi: "In 2013 vor creste digitalul, instore-ul si PR-ul, in timp ce publicitatea pe print, outdoor si pe radio vor scadea. De altfel, vorbim de aceleasi tendinte inregistrate in 2012. 

Ca tendinte, in primul rind ar fi trecerea, tot mai puternica, spre digital. O a doua ar fi orientarea jucatorilor din piata spre oferirea de solutii de comunicare integrata, adresate mai multor medii de comunicare. A treia ar fi componenta de mobile, odata cu cresterea pietelor de smartphoneuri si tablete, inclusiv pe partea de aplicatii, insa nu e neaparat definitorie pentru 2013, ci mai degraba pentru urmatorii doi-trei ani.

Dan Balotescu, managing partener Media Investment: "In 2013 volumul total de publicitate va fi aproximativ egal cu cel cheltuit in 2012, iar cele mai importante tendinte vor fi, evident, in online. O prima tendinta este mixul dintre online si offline. Jucatorii care vor avea un cuvint greu de spus sunt cei care au continut si titluri cu awareness in offline, dar au si resurse si influenta in online. Alta tendinta este expansiunea Google. Cu un potential tehnologic si financiar precum cel al Google, dublat de un interes clar manifestat pentru Romania in ultimii ani, expansiunea este garantata.  A treia tendinta este dezvoltarea produselor de mobile, potentialul pietei fiind tot mai mare, avind in vedere cresterea penetrarii smartphoneurilor.

Alexandra Iavorschi, managing director Starcom Mediavest, estimeaza piata media la 280-300 milioane euro in 2013: " Mai important decit orice tendinta, va fi o atitudine generala de precautie. Aceasta stare de fapt va afecta atit varea bugetelor de media cat si mixul de canale propus de agentii si acceptat de clienti. Cred ca vom avea in continuare un mix dominat de TV si digital, dar vom fi probabil martorii unui proces de sofisticare in modul in care aceste medii vor fi folosite pentru a comunica cat mai relevant produsul si beneficiile sale specifice"

Alexandra Olteanu, managing director Initiative: "Mediul digital, asa cum ne-a obisnuit, va inregistra o crestere, restul vehiculelor media inregistrind mici reculuri de la un an la celalalt. Tendintele care vor caracteriza piata sint vizibile de mai multa vreme, iar acestea sint orientarea catre digital, integrarea sustinuta de tehnologie a mediilor de comunicare si cresterea social media"

Maria Tudor, CEO Zenith Romania: "Schimbarea e noua constanta, cuvintele la ordinea zilei sunt flexibilitate si adaptabilitate. Sint citeva trenduri majore la nivel de comunicare cu efect direct asupra investitiilor media si in alocarea lor pe canale. Suntem tot mai mult prinsi in angrenajul global, adica deciziile se iau la nivel central si afecteaza major pietele locale. Pretul conteaza mai presus de tot si creste rolul departamentului de achizitii in procesul de marketing si comunicare. Un alt trend este focusul pe social media si mobile, dar nu pe zona de paid, ci pe owned si earned. Tot o tendinta importanta este elasticitatea comunicarii si return on investment (ROI pe termen scurt si foarte scurt".

Sorina Mihai, managing partener Nicola Porter Novelli: "2013 se va caracteriza prin extinderea conceptului de brand journalism, unde fiecare companie va contacta propriii "jurnalisti" pentru a intelege cat mai bine semnificatia dezvoltarii de continut si stiri in jurul brandurilor sale. Brand jurnalismul va conduce si la utilizarea unei palete largi de instrumente de digital publishing si social media pentru a asigura o conversatie directa si relevanta cu consumatorul".