Gusti Roman

New Media Manager

Augustin Roman

27 Martie 2014, 10:47 • Vezi toate opiniile lui Augustin Roman

Idei de la Dragos, Orlando si Cristi ...

Miercuri, 26 martie, s-a scris povestea evenimentului Ziua cercetarii media (editia a II-a), organizat de BRAT la Hilton, cu titlul "Tendinte in online: audienta, modele de afaceri, continut".

A fost un eveniment placut, cu multe lucruri interesante. Gilles Gouillou, chief revenue officer - La Place Media, a povestit cum, in urma cu 2 ani, 4 grupuri media mari din Franta au format La Place Media, pentru a concura impotriva gigantilor Google si Facebook. Au schimbat termenul de "competition" in "coopetition" si au reusit sa ofere in acest moment 4,5 miliarde de afisari lunar vs 12 ggl si 27 fb. Au atras in 2013 in jurul a 117 milioane euro si estimeaza 150 mil in 2015, ceea ce reprezinta, daca am inteles bine, 25% din piata franceza. Peste tot in lume exista temerea intemeiata ca acesti colosi (ggl si fb) atrag din ce in ce mai multe venituri de pe pietele de publicitate.

In ultima parte a evenimentului, Dragos Stanca, Orlando Nicoara si Cristi Pantazi au purtat un dialog interesant si relaxat, moderat de Oana Marinescu. 

"Daca as fi in 2002, dar as avea mintea de acum, cred ca as construi branduri foarte puternice pe nise clare. Vorbesc de zona de content", a spus Dragos, completat de Orlando: "Asta as face si eu :)). Pe piata actuala m-as focusa pe monetizare. Trebuie gasit mixul intre generarea si monetizarea audientei. M-as focusa pe servicii. E cea mai simpla forma de monetizare. La NetBridge faceam numai servicii, iar la mediafax m-am afundat in content". Cristi Pantazi de la Hotnews.ro a punctat ca "modelul de business in care te bazezi doar pe advertising nu mai este valabil. Daca ai un site cu 100.000 de unici pe zi e ca si cind ai avea un stadion cu 100.000 de oameni si trebuie sa gasesti acel pop-corn care le-ar placea sa-l cumpere".

Dragos crede ca orice player din zona de content este obligat azi sa se gindeasca la un business mai larg si ca piata romaneasca are nevoie de modele de business in acest sens. "Noi la Mediafax Group am reusit sa echilibram veniturile. Generam audienta si incercam sa o monetizam, pentru ca producerea continutului de calitate costa. Pe e-commerce facem focus in perioada urmatoare".

Discutia a revenit apoi la piata de publicitate, Dragos observind ca "bugetele cresc, dar nu catre publisherii locali! Spre exemplu, in 2013, la un dublu al audientei, bugetele de publicitate au crescut cu cel mult 10%"", subliniind apoi inca un dezavantaj: "durata de recuperare a banilor din piata locala este foarte mare!". 

Orlando crede ca in scurt timp ne vom indrepta catre o piata de 100 milioane euro in digital, dar ca din acest buget un procent de 60-70% merge in buzunarele playerilor externi.

In final, Dragos si Orlando au atras atentia ca onlineul nu mai trebuie tratat ca o media, ci ca un mediu. "Internetul va fi in scurt timp, 2-3 ani, o utilitate. Va fi ca gazul sau apa ...", a incheiat cu zimbetul pe buze managerul Mediafax Group.

PS. Multumesc celor care m-au votat pe 26 martie pentru intrarea in Consiliul director al BRAT.