Gusti Roman

New Media Manager

Augustin Roman

18 Mai 2012, 13:45 • Vezi toate opiniile lui Augustin Roman

Robert Berza a vorbit despre Voyo la RoNewMedia

Fost ziarist in echipa cu care Tolontan si Ioanitoaia au creat ProSportul in 1997, Robert a fost foarte activ in ultimii ani in zona de new-media. De numele sau se leaga dezvoltarea Pro-ului in mediul digital, iar in acest moment conduce din Praga divizia de internet a CME.

"Prezentarea este facuta pentru a invata impreuna". Asa si-a inceput Robert Berza speech-ul in a 3-a zi a RoNewMedia. Au urmat 45 de minute foarte interesante.

Fost ziarist in echipa cu care Tolontan si Ioanitoaia au creat ProSportul in 1997, Robert a fost foarte activ in ultimii ani in zona de new-media. De numele sau se leaga dezvoltarea Pro-ului in mediul digital, iar in acest moment conduce din Praga divizia de internet a CME.

A vorbit la RoNewMedia despre Voyo, un produs CME lansat si pe piata din Romania. "Voyo vrea sa fie Netflixul Europei Centrale si de Est. In momentul de fata sintem liderii in Video on Demand din punct de vedere al numarului de subscriberi si ne focusam pe cresterea numarului abonatilor"!

Una dintre directiile principale pe care se pune accentul este o plaja cit mai mare a contentului oferit. "Avem 1000 de titluri in Slovenia, 450 in Romania, iar tinta noastra este sa atingem 1000 de titluri si aici"

Aici se duce o batalie foarte grea cu siteurile pirat. Pentru a pune la dispozitia publicului continut de calitate trebuie sa scoti foarte multi bani din buzunar, ceea ce "piratii" nu fac. Daca esti "pirat" este simplu, caci ai costuri minime. "Noi am facut un calcul si sint 120 milioane de dolari costuri de continut pe 6 tari. Atit ar trebui investiti pt a avea ceva similar ca "afara", cu productii foarte proaspete. Aici se adauga apoi costurile de difuzare ..."

"Reteta complicata este sa incerci sa faci bani. Sigur, nu-s multe proiecte care fac in acest moment, dar toate au viitor! Hulu, lovefilm.com nu-s profitabile, dar daca te uiti pe trenduri vezi ca vor fi un business important in viitor!", a spus Robert.

Modelul CME!

"In centru este continutul si incercam sa facem bani in ferestre digitale, catre cit mai multe deviceuri". Aici, Robert s-a intors putin in timp. In 2006, cind Adrian Sirbu a trasat directia catre viitor! Fiti atenti ce a spus catre echipa sa in urma cu 6 ani, iar acest lucru explica succesul si valoarea de piata in acest moment a Pro-ului!

Deci: "In 2006, Adrian Sirbu ne-a spus: modelul de business e sa creem audiente cit mai mari pe canalele free, sa incercam pe cit de mult posibil ca toti cei din tv sa ne viziteze online si sa formam "vieusersul", care sa ne consume produsele integrat! Sensul ramine si acum! Iar audienta creata de continut pe diverse canale sa fie apoi monetizata".

"Acum a venit pasul firesc catre voyo, catre zona de pay". Si aici s-a facut trecerea catre prezentarea citorva amanunte din viata unui produs, voyo.ro, care, prin puterea de marketing a proului il dam afara pe usa si ne intra inapoi in casa pe geam!

Sint studiate in amanunt zilele consumului pe TV pentru a se face o tranzitie cit mai buna catre online! Spre exemplu, joia este ziua saptaminii in care se consuma cel mai mult TV. Joi seara, psoturile de televiziune isi programeaza ce au mai bun. Simbata, la amiaza, audienta este mai scazuta. Cei care au in grija Voyo stiu cele mai mici detalii si actioneaza in consecinta, astfel incit prin actiuni de marketing bine concentrate isi dirijeaza din timp audienta catre web cind stie ca aceasta nu consuma in momentul respectiv tv-ul.

Marchetingul este foarte important in acest proces, care nu este simplu si pentru care nu exista o reteta anume. Ne vom intilni din ce in ce mai des cu situatii in care imdiat dupa ce vedem episodul 10 al unui serial pe TV sa fim invitati sa-l urmarim pe al 11-lea imediat in online!

Robert a vorbit insa despre un concept integrat. Casa de productie se gindeste cind produce un episod TV si sa puna in scena un webisod, special pentru Voyo. "In Croatia, un serial celebru a facut 16 webisoade pentrut a oferi oamenilor ceva in plus".

Cind pregatesti o productie a MasterChef, spre exemplu, nu o faci doar pentru TV, ci si pentru stirileprotv.ro, pentru masterchef.protv.ro, pentru foodstory.ro si pentru voyo.ro. Daca iti ramine continut TV, atunci impacheteaza-l si du-l in online!

O alta concluzie interesanta este ca productia locala este "driver": "Am descoperit ca tot ce este local este driver! Fiind producatori de asel de continut e clar ca avem avantaj!", argumentind cu cifre: 60% din subscription se bazeaza pe content local!

In acest moment, un utilizator Voyo care plateste consuma cam 13 ore pe luna pe site (cifre in martie pe voyo), iar zilele principalele sint simbata si duminica. "Pe 31 martie aveam 55.000 de oameni care au platit in toata Europa Centrala si de Est", a adaugat Robert.

Intrebat daca accepta sponsorizari, acesta a marturisit ca Nestle a fost primul buyer din Romania pentru Voyo.ro. Promoterite Nestle au impartit vouchere cu o luna de abonament gratuit pe Voyo in Mall-uri.

"Regula e simpla: mareste oferta, du-te pe nisa, vei gasi public daca stii sa-ti comunici produsele. Si, peste toate, trebuie sa ai rabdare! Da-le cit mai mult continut si-l vor consuma!".

Bafta, Robert!